بهترین روش برای شناسایی سهام مستعد رشد
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
بهترین روش برای شناسایی سهام مستعد رشد
یک شنبه 17 بهمن 1400 ساعت 20:59 | بازدید : 359 | نویسنده : علی | ( نظرات )

سهام مستعد رشد

هرکسی که وارد بازار بورس می‌شود، می‌خواهد تا از خرید و فروش‌ سهام در این بازار، سود بدست بیاورد و سرمایه خود را افزایش دهد. بنابراین هر سهامدار، سرمایه گذار یا تریدری که در بورس فعالیت می‌کند، به دنبال یافتن سهم های مستعد هستند تا بتوانند از آن سهم‌ها سود بگیرند. ممکن است این سودگیری به صورت دوره‌ای، کوتاه ‌مدت، میان‌ مدت، بلند ‌مدت یا حتی لحظه‌ای باشد؛ اما نکته مهم این است که اگر چشم‌انداز سرمایه گذار را نادیده بگیریم، می‌بینم که همه به دنبال یک هدف واحد هستند که همانا یافتن سهم های مستعد رشد و سود گرفتن از آن‌ها است. بنابراین در ادامه می‌خواهیم ببینیم که چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانیم بفهمیم که سهام مستعد بازار، کدام‌ها هستند تا برای خرید به موقع آن‌ها دست به اقدام بزنیم و سپس سود حاصل از آن را به سرمایه خود بیفزاییم. اگر شما نیز به دنبال نحوه یافتن سهام مستعد رشد در بازار بورس تهران هستید، با ما همراه باشید.

چه سهامی مستعد رشد هستند؟

در ساده‌ترین تعریف ممکن، سهام مستعد رشد به سهامی گفته می‌شود که در صورت خریداری آن‌ها بتوانیم سود بدست بیاوریم. حالا برای اینکه بدانیم در بین صدها نماد موجود در بورس، کدام‌یک مستعد رشد هستند، می‌توانیم روش‌های زیر را با این منظور به کار بگیریم:

  • تابلوخوانی

تابلوخوانی یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های تریدرهای بورس برای پی بردن به سهام ارزشمند بازار است که برای یافتن سهم های مستعد رشد نیز کاربرد دارد. برای مثال، با بررسی فاکتور قدرت خریدار و فروشنده سهام می‌توان سهام مناسب نوسان‌گیری را تشخیص داد. همچنین با استفاده از میزان ورود نقدینگی به صنایع یا گروه‌های فعال نیز می‌توان برای یافتن سهم های مستعد رشد در بورس اقدام کرد که این امور از طریق تابلوخوانی هم قابل انجام هستند.

  • فیلترنویسی

فیلترنویسی یک روش حرفه‌ای و نسبتاً تخصصی است که به کمک آن می‌توانید با وارد کردن یک سری داده‌ها، آمار موردنظر خود در مورد سهام بورس را دریافت کنید. برای مثال، شما با نوشتن و اعمال یک فیلتر می‌توانید بفهمید که نقدینگی هوشمند در ماه‌های گذشته برای کدام سهام در بورس صورت گرفته یا کدام سهام رشد یا نزول قیمت قابل توجهی را در یک مدت زمان خاص تجربه کرده‌اند. شما پیگیر هر اطلاعاتی در مورد سهام بورس باشید، می‌توانید با نوشتن فیلتر مربوط به آن، سهام موردنظر خود را شناسایی نمایید. اما لازمه‌ی استفاده از روش فیلترنویسی، یادگیری تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال است.

سهام مستعد رشد

  • گروه‌های خاص سهام

گروه‌های مختلفی از سهام در بازار بورس تهران وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به گروه صنایع شیمیایی، صنایع فلزات اساسی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، زراعت، خدمات و …. اشاره کرد. در بین تمام این گروه‌ها، یک سری از صنایع همیشه از قدرت بیشتری برخودار هستند و در اکثر مواقع می‌توان روی رشد اساسی آن‌ها در میان ‌مدت و بلند مدت حساب کرد که از جمله این صنایع می‌توان صنایع فولاد و فلزات اساسی را نام برد.

روش‌های فوق توسط برخی از سرمایه گذاران و تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند برای یافتن سهم های مستعد اقدام نمایند. روش‌های عمومی و تخصصی دیگری نیز برای یافتن این سهام وجود دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:  تحلیل کانسلیم چیست؟ | تجزیه و تحلیل با استراتژی معاملاتی کانسلیم

جایگاه انواع تحلیل در یافتن سهم های مستعد رشد بورس چگونه است؟

نه تنها در بازار بورس،‌ بلکه در کلیه بازارهای مالی، دو نوع تحلیل کلی برای پیش بینی قیمت‌ دارایی‌های مالی وجود دارد که یکی «تحلیل تکنیکال» و دیگری «تحلیل فاندامنتال» است. تحلیل تکنیکال از روی نمودارهای قیمتی صورت می‌گیرد و کلاً اساس این نوع تحلیل به رصدکردن روند گذشته‌ی قیمت اختصاص دارد. در حقیقت، تحلیل‌گران تکنیکال صرفاً با بررسی نمودارها به پیش بینی آینده بازار می‌پردازند و از روی همان اقدام به خرید سهام یا فروش آن‌ها می‌کنند. این نوع تحلیل بیشتر برای تریدرهایی مناسب است که می‌خواهند به‌صورت لحظه‌ای و دوره‌ای از بازار سود بگیرند و توجه چندانی به ارزش و مستعد بودن سهام ندارند. این نوع تحلیل در تمام بازارهای مالی به یک صورت انجام می‌شود. یعنی کسی که شگردها و استراتژی‌های تحلیل تکنیکال را به‌صورت اصولی فرا گرفته باشد، می‌تواند به وسیله‌ی آن از هر بازار مالی سود بگیرد.

در برابر تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال قرار دارد که در واقع همان تحلیل بنیادی و ریشه‌ای در بازارهای مالی است. این تحلیل به مراتب، سخت‌تر و پیچیده‌تر از تحلیل تکنیکال است و برای پی بردن به ارزش ذاتی هر دارایی مالی در بازارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحلیل فاندامنتال، برعکس تحلیل تکنیکال، در تمام بازارها به یک شکل انجام نمی‌شود و برای تحلیل بنیادی هر بازار، باید شاخص‌ها و ویژگی‌های همان بازار را به‌صورت گسترده و ریشه‌ای مورد بررسی قرار داد. بنابراین، طبیعتاً برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس، تحلیل فاندامنتال می‌تواند بسیار کاربردی‌تر و سودمندتر از تحلیل تکنیکال باشد!

تحلیل فاندامنتال سهام های مستعد رشد

چطور با استفاده از تحلیل فاندامنتال سهام های مستعد رشد را پیدا کنیم؟

حالا که فهمیدیم برای پی بردن به ارزش ذاتی سهام و همچنین برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس، باید روی تحلیل فاندامنتال حساب کنیم، پس باید ببینیم که چطور با استفاده از این تحلیل سهام مستعد را شناسایی کنیم. بخشی از روش‌های تحلیل فاندامنتال برای شناسایی و یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس به قرار زیر هستند:

  • نسبت قیمت به درآمد سهم «P/E ratio»:

معیار P/E نشان دهنده‌ی ارزش نسبی سهام در بازار است که باید همیشه مورد توجه تریدرها و سرمایه گذاران بورس قرار بگیرد. این معیار در مورد هر شرکت حاضر در بورس مقدار متفاوتی دارد و P/E هیچ شرکتی با شرکت دیگر برابر نیست. هرچقدر مقدار این نسبت بالاتر باشد، نسبت قیمت سهام نسبت به سود حاصل از آن نیز بالاتر خواهد بود. اگرچه مقدار P/E پایین می‌تواند نشان از فرصت خرید آن سهم باشد، اما همیشه نباید به اعداد و ارقام اعتماد کرد؛ چراکه ممکن است شرکت‌ها گزارش درستی از عملکرد خود را منتشر نکرده باشند. اما در هر صورت مقدار P/E مناسب می‌تواند یکی از نشانه‌های موردنیاز برای یافتن سهام های مستعد رشد در بازار بورس به حساب بیاید. بهرحال تریدرها باید با آگاهی به رصد کردن این مقادیر بپردازند و با تأمل بیشتری آن را بررسی کنند، چراکه این نسبت یکی از اولین فاکتورهای مهم برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس است که در گروه تحلیل فاندامنتال قرار می‌گیرد.

  • نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهم «Low market to book ratio»:

کل سرمایه بازار یک سهم، نشان دهنده‌ی ارزش بازار آن سهم خواهد بود. همچنین سهام کل سهامداران یک سهم نیز، نشان دهنده‌ی ارزش دفتری آن سهم است. حالا هرچقدر نسبت این دو، دورتر باشد، سخت‌تر می‌توان به ارزش اصلی آن سهام پی برد. چراکه گاهی دارایی‌های مشهود و نامشهود مورد بحث قرار می‌گیرند و ممکن است مقدار دارایی‌های نامشهود مثل دارایی‌های معنوی یک شرکت، بالاتر از دارایی‌های مشهود آن مانند زمین، ‌پول نقد، تجهیزات و … باشد. اگر بتوانیم نسبت اصلی ارزش بازار به ارزش دفتری یک سهم را بیابیم و در این نسبت، مقدار ارزش بازار سهم، پایین‌تر از ارزش دفتری آن باشد، پس این یک فرصت خوب برای سرمایه‌ گذاری روی آن سهم به حساب می‌آید و نشان دهنده‌ی مستعد رشد بودن آن سهم است.

  • جریان آزاد نقدی سهم «Free cash flow»:

مقدار جریان آزاد نقدی هر شرکت، سازمان یا کسب‌وکار، زمانی بدست می‌‌آید که پس از تمامی مخارج تولید شده برای آن شرکت، سازمان یا کسب‌وکار بدست آمده باشد. بنابراین گاهاً وقتی سهام یک شرکت به دلیل درآمد گزارش شده‌ی پایین، با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شود، می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های مستعد بودن سهام برای رشد باشد که این گزینه نیز باید با دقت و تأمل مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد تا بتوان از روی آن به نتیجه‌گیری نهایی پرداخت.

جریان آزاد نقدی سهم

  • وضعیت سود تقسیمی سهم «DPS»

طبیعتاً وقتی یک شرکت یا سازمان از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار باشد، در کوتاه‌مدت یا میان مدت می‌تواند سودهای تقسیمی و محفوظ شده‌ای را برای سهامداران خود به همراه داشته باشد. با بررسی سودهای تقسیمی یک شرکت می‌توان به ارزش آن شرکت پی برده و همچنین سهام آن را مستعد رشد یافت. بهرحال این فاکتور نیز یکی دیگر از شگردها و بررسی‌هایی است که در تحلیل فاندامنتال برای بررسی اوضاع و ارزش ذاتی یک شرکت انجام می‌شود و از روی آن می‌توان به نتایج خوبی در مورد آن سهام دست یافت.

  • مقدار نقد شوندگی سهم

در یک عبارت ساده می‌توانیم عنوان کنیم که: «هرچقدر یک سهم از قدرت نقد شوندگی بالاتری برخوردار باشد، ارزش آن سهم در بازار بالاتر است!» برخی از سهام همیشه از این قدرت نقدشوندگی بالا برخوردارند و برخی نیز به‌صورت دوره‌ای و مقطعی نقدشوندگی بالایی پیدا می‌کنند. از روی این مهم می‌توان به ارزش سهام دست یافته و روی سرمایه گذاری آن‌ها حساب کرد.

به غیر از موارد فوق، گزینه‌های بسیار زیاد دیگری برای تشخیص یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس وجود دارد که بیان همگی آن‌ها از محدوده‌ی این مقاله خارج است. اما در هر حال هیچ روش مطلقی وجود ندارد که بتوان با استفاده از آن دقیقاً تشخیص داد که کدام سهام در بورس بیشتر از همه مستعد رشد هستند. در واقع، در بازارهای مالی، همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هرگز این ابهام به صفر نمی‌رسد. این در حالی است که به کمک روش‌های تحلیلی می‌توان از روی روند و حرکات برنامه ریزی شده قیمت از روی مقدار عرضه و تقاضا به برخی از نتایج دست یافت که در نهایت به ما کمک می‌کنند که بتوانیم سهام مستعد رشد را با سرعت و دقت بیشتری بیابیم.

بیشتر بخوانید:  پیش بینی سود یا تعدیل مثبت و منفی در بورس چیست؟

سایر نکات لازم برای یافتن سهم های مستعد رشد در بورس

اگرچه روش‌های بسیاری برای یافتن سهم های مستعد رشد در بورس وجود دارد، اما نکاتی نیز وجود دارد که سرمایه گذاران در صورت توجه به آن نکات می‌توانند راحت‌تر به سهام ارزشمند خود دست پیدا کنند و با آگاهی بیشتری به معامله بپردازند. برخی از این نکات به قرار زیر هستند:

  • هرچقدر یک تریدر از نظر روانشناختی به درک عمیق‌تری از خود رسیده باشد، راحت‌تر می‌تواند در بازارهای مالی به فعالیت پرداخته و سهام ارزشمند را بیابد و سود ببرد. این در حالی است که اگر سرمایه گذار یا تریدر به درک صحیحی از خویشتن نرسیده باشد و از نظر درونی با خود درگیر باشد، عدم صلح درونی وی بر رفتار حرفه‌ای او در بازار تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.
  • برای پی بردن به سهام ارزشمند و مستعد در بازار بورس، بیشتر روی تحلیل‌های خود حساب کنید تا اخبار و سیگنال‌ها. چراکه اطلاعاتی که از طریق تحلیل‌های بنیادی به دست می‌آورید، اگرچه ممکن است زمان و انرژی از شما بگیرد،‌ اما دقیق‌تر از اخبار کذب، شایعات و سیگنال‌ها خواهد بود.
  • با تشخیص سهام بنیادی و ارزشمند، برای سرمایه گذاری بلند مدت اقدام نمایید و از تحلیل‌ تکنیکال نیز برای نوسان‌گیری استفاده کنید تا بتوانید همیشه از بازار سود بگیرید.
  • با وارد روند نزولی شدن سهام ارزشمند خود، نهراسید و سعی کنید به تحلیل خود اعتماد داشته باشید.
  • از سوگیری‌های رفتاری بپرهیزید و آماده شنیدن نظرهای مخالف نیز باشید تا بتوانید بهتر با سهام ارزشمند کنار بیایید و روی سرمایه گذاری آن‌ها حساب کنید (برخی‌ها بنا به دلایلی با برخی از سهام مشکل دارند و نمی‌توانند ارزشمند بودن آن‌ها را بپذیرند!)

با تکیه بر نکات فوق، روش‌های تشخیص سهام مستعد نامبرده و دیگر روش‌های موجود در کنار آگاهی و ارتقا دانش مالی خود خواهید توانست یکی از برندگان همیشگی بورس باشید که مقدار سود آن‌ها به مراتب بیشتر از زیان‌ها خواهد بود.




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 7
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 471
:: بازدید ماه : 4787
:: بازدید سال : 17825
:: بازدید کلی : 43232